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Unlocking Ancient Texts with Reflectance Transformation Imaging (RTI)

Within the lecture series “Perspektiven der Digitalen Geistes- und Sozialwissenschaften” at Uni Erlangen-Nürnberg, Kahtryn Piquette from the Cologne Center for eHumanities (CCeH) will give a lecture on the new technology Reflectance Transformation Imaging (RTI). Please find details below.

Title: “Unlocking Ancient Texts with Reflectance Transformation Imaging (RTI)”
Date: 22 January 2015
Location: Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

Abstract:
RTI is increasingly being exploited as a powerful visualisation tool for ancient written culture. In addition to improving readability, this advanced photographic technique offers great potential for the systematic study of graphical marks from the perspective of their material structure. This latter affordance serves as a springboard for my talk on RTI as a research aid for textual evidence from the Eastern Mediterranean / Ancient Near East. I discuss ways in which RTI supports exploration of the entangled relationships between text and its material properties. I also present newly acquired results on the renowned Herculaneum Papyri to illustrate ways in which RTI augments previous imaging work and is resulting in new interpretive insight and greater methodological reflexivity. However, certain challenges arise depending on text-object type, capture method and research aims. I present a selection of these issues for discussion and consideration of possible solutions.

For more information, visit: http://www.izdigital.fau.de/veranstaltungen/

Stelle am DCH zu besetzen

Das Kölner Data Center for the Humanities (DCH), ein Datenzentrum für die Geisteswissenschaften der philosophischen Fakultät der Universität zu Köln, sucht zum nächstmöglichen Zeitpunkt zunächst für 12 Monate eine/n Mitarbeiter/in zu 50% der regulären Arbeitszeit. Je nach Qualifikation kann eine Einstellung bis zu TV-L 13 erfolgen. In Abhängigkeit von der Bewilligung eines Förderantrages ist außerdem eine weitere Beschäftigung geplant.
Mit der Stelle verbunden sind Aufgaben im Bereich Konzeption, Institutionsentwicklung, Kommunikation, Beratung der Fachwissenschaften, Dokumentation von Ressourcen, Datenkuratierung, Öffentlichkeitsarbeit und Zusammenarbeit mit zentralen Einrichtungen der UzK.

Bei Interesse melden Sie sich bitte zunächst informell bei Patrick Sahle

Zwei Professuren für Digital Humanities ausgeschrieben

[English version below]

An der Philosophischen Fakultät der Universität zu Köln sind zum 1.10.2015 zwei Professuren (W2) für Digital Humanities (Angewandte Informatik in den Geisteswissenschaften) zu besetzen:

1. Sprachliche Informationsverarbeitung (Computerlinguistik)
2. Historisch-Kulturwissenschaftliche Informationsverarbeitung

Die beiden Professuren entwickeln kooperativ das Modell einer angewandten Informatik in den Geisteswissenschaften weiter. Dazu vertreten sie die interdisziplinäre Verbindung der Geisteswissenschaften mit den Methoden der Informatik und den daraus abgeleiteten Technologien sowohl in der methodischen Diskussion der Digital Humanities (DH) als auch in der Weiterentwicklung ihrer praktischen Anwendung. Eine der beiden Professuren findet ihren Schwerpunkt primär in den objekt- und textbezogenen Fächern (insbesondere Geschichte, Altertumskunde, Philosophie, Kunstgeschichte, Medienwissenschaften), die andere in den Sprachwissenschaften (Literary Computing, Computational Linguistics). Sie setzen gemeinsam den Studiengang „Informationsverarbeitung“ und das Wahlpflichtfach „Medieninformatik“ um.

Die beiden Professuren arbeiten eng mit weiteren DH-orientierten Professuren an der Fakultät (u.a. in der Archäoinformatik) und mit den angewandten Informatiken an anderen Fakultäten der Universität zu Köln zusammen, für die eine gemeinsame Perspektive entwickelt wird. Sie sind in die Leitung des „Cologne Center for eHumanities“ und die Fachaufsicht des „Data Center for the Humanities“ eingebunden.

Die computerlinguistische Professur soll einen Schwerpunkt in der Korpuslinguistik haben. Erwartet wird eine enge Kooperation mit den anderen Sprachwissenschaften in der Forschung und Lehre im Rahmen des Cologne Center of Language Sciences sowie eine Beteiligung an den linguistischen BA- und MA-Studiengängen.

Für die Professur in der Historisch-Kulturwissenschaftliche Informationsverarbeitung sind Schwerpunkte in einem oder mehreren der folgenden Gebiete erwünscht: Digital Media/Culture/Society, Digital History/Art History, Cultural Heritage Informatics, Computerphilologie.

Internationale Erfahrungen und solche in der Leitung von Drittmittelprojekten sind entscheidende Kriterien, wie auch die Erfahrung mit der interdisziplinären Kooperation mit mehr als einer geisteswissenschaftlichen Disziplin.

Es gelten die Einstellungsvoraussetzungen des § 36 des Hochschulgesetzes NRW.

Bewerbungen schwerbehinderter Menschen sind erwünscht. Schwerbehinderte Menschen werden bei gleicher Eignung bevorzugt. Bewerbungen von Frauen sind ausdrücklich erwünscht. Frauen werden bei gleicher Eignung, Befähigung und fachlicher Leistung bevorzugt berücksichtigt, sofern nicht in der Person eines Mitbewerbers liegende Gründe überwiegen.

Bitte richten Sie Ihre Bewerbung mit den üblichen Unterlagen (Lebenslauf, Schriften- und Lehrveranstaltungsverzeichnis, Softwareexpertise, Urkunden über akademische Prüfungen und Ernennungen; keine Originale) bis 18.02.2015 an den Dekan der Philosophischen Fakultät der Universität zu Köln, Albertus-Magnus-Platz, 50923 Köln

Ausschreibungstext als PDF-Download im Jobportal der Universität zu Köln


English Version

The Faculty of Arts and Humanities at the University of Cologne, Germany invites applications for

2 Professorships (W2) in Digital Humanities (Applied computer science in the humanities):

1. Computational Linguistics
2. Computational Historical and Cultural Studies

to be filled by 1 October 2015.

The appointees collaborate in further developing and implementing computational methods and technologies in the humanities based on an interdisciplinary approach. They contribute to the methodological discussion in the Digital Humanities as well as to the development of practical applications.

One of the two professorships will focus on material- and text-related subjects (specifically, History, Classics, Philosophy, Art History, Media Studies), the other one on the language sciences (Literary Computing, Computational Linguistics). Together, they are in charge of teaching the programme Digital Humanities (Studiengang „Informationsverarbeitung“) and the optional subject Digital Media Studies (Wahlpflichtfach „Medieninformatik“).

Both professorships are expected to cooperate closely with the further Digital Humanities-related professorships in the faculty (e.g., Computational Archaeology) and with applied computer sciences in other faculties of the University of Cologne, and to develop joint (teaching or research) projects with them. They take an active role in the management of the „Cologne Center for eHumanities“ and a leading role in supervising and guiding the „Data Center for the Humanities“.

A specialty in corpus linguistics is an essential requirement for the professorship in Computational Linguistics. Successful candidates are expected to work closely together with the other language scientists in the framework of the Cologne Center of Language Sciences in both research and teaching. This includes teaching duties in the linguistic BA- and MA-programmes.

An essential requirement for the professorship in Computational Historical and Cultural Studies is a specialisation in one or more of the following subject areas: Digital Media/Culture/Society, Digital History/Art History, Cultural Heritage Informatics, Computational Philology.

Further essential criteria for both positions are: International experience, acquisition of third party funding and the successful management of research grants, evidence of interdisciplinary cooperation with more than one humanities subjects.

According to § 36 HG NRW, the applicant must hold a PhD, demonstrate scientific achievements in a published body of work that go beyond the topic of the PhD, and have extensive teaching experience.

The University of Cologne particularly encourages applications from disabled persons. Disabled persons are given preference in case of equal qualification. Women are strongly encouraged to apply. Preferential treatment is given to women if their professional qualifications and abilities are equivalent to those of other applicants.

Applicants should submit their documents (CV, list of publications, list of taught courses, teaching evaluations if available, evidence for software expertise, and copies of official certificates) to the Dean of the Faculty of Arts and Humanities at the University of Cologne, Albertus-Magnus-Platz, 50923 Cologne, Germany by February 18, 2015.
Please do not send original certificates, as we are unable to return the documents.

PDF-Download English Version

Resümees zum internationalen Workshop “Digitale genetische Editionen (in der Praxis)” online

Am 4./5. September 2014 fand am Schweizerischen Literaturarchiv (SLA) in Bern ein internationaler Workshop zum Thema „Digitale genetische Editionen (in der Praxis)“ statt, organisiert vom Projektteam der Lokalbericht-Edition, die am SLA in Bern angesiedelt ist und in enger Zusammenarbeit mit dem Cologne Center for eHumanities (CCeH), Universität zu Köln, realisiert wird.

Am Workshop, der sich besonders dem Umgang mit Phänomenen makrogenetischer Varianz widmete, nahmen neben SpezialistInnen aus der digitalen Editorik auch VertreterInnen der critique génétique teil. Hans Walter Gabler (München) hielt im Rahmen des Workshops einen öffentlichen Vortrag zum Thema „Zum Modellieren der Prozesse von Schreiben und Text“.

Ein lesenwertes Resümee mit Reflektionen der Workshop-Teilnehmer findet sich auf der Projektseite http://www.lokalbericht.unibe.ch

3-day training courses on Reflectance Transformation Imaging (RTI)

The Cologne Center for eHumanities and the Institut für Altertumskunde are presenting two 3-day training courses on Reflectance Transformation Imaging (RTI), an advanced imaging technique for the documentation and research of cultural heritage.

The two courses will be held on the following dates:

1. 18-20 February 2015
2. 6-8 May 2015

RTI is a low-cost and user-friendly computational photographic method that captures a subject’s surface shape and colour and enables interactive re-lighting from any direction. RTI also permits the mathematical enhancement of surface features and color attributes. These enhancement functions reveal surface information that is not disclosed under direct empirical examination. RTI is of interest to anyone working with cultural heritage objects, such as archaeologists, historians, librarians, museums curators, conservators and photographic staff. The 3-day training workshop will consist of a combination of lectures, demonstrations and extensive hands-on work.

Space is available on each course for 5 participants. If you are interested please contact Dr. Kathryn Piquette (kathryn.piquette@uni-koeln.de), and include a brief paragraph (c. 300 words) explaining how RTI is integral to your current research plans. Places are limited and priority will be given to those who can demonstrate an urgent need for this imaging technique in their work. Training will be free of charge for Cologne staff and students.

DEADLINE: Applications for training slots will be accepted until Friday, 09 January 2015. Participants will be confirmed the week of 12 January.

The 3-day training workshop covers:

• How Reflectance Transformation Imaging (RTI) is used to create digital representations
• Examples of RTI from various areas of cultural heritage, including museum objects, archaeological sites and artifacts, papyri collections, conservation use
• Demonstration on how to perform an RTI capture using the Highlight method (H-RTI)
• Comprehensive coverage of RTI digital imaging work flow, from planning to photographic capture through to processing, viewing and disseminating results
• Hands-on practice with different types of material and setup scenarios
• Step-by-step processing of the images
• Instruction on how to use different viewing modes to examine details of the resulting RTI images
• Practical information about equipment, image capture setups, and software

Participants will:

• Learn how to apply Highlight RTI (H-RTI)
• Grasp the latest research in RTI, including the use of infrared illumination
• Apply what is learned in small teams of 2-3 people for hands-on work
• Upon completion of the training, have the skills to set up, capture, process, view RTI images, and disseminate them

Instructor:

Dr. Kathryn E. Piquette

Dr. Piquette has been practicing dome-based RTI and Highlight RTI (H-RTI) for over four years on a wide array of artefacts and other material surface types in museum collections around the world, as well as in a variety of field contexts. Her currently work revolves around the Magica Levantina project (http://papyri.uni-koeln.de/magica-levantina/index.html) and the development of Infrared RTI for the Herculaneum papyri. She received training in RTI techniques from Cultural Heritage Imaging (CHI) and bases her course on their 4-day training. For more information on the trainings, services and resources offered by CHI, visit: http://culturalheritageimaging.org/Technologies/RTI/

Again, if you are interested in the 3-day Cologne training, please contact Dr. Kathryn Piquette (kathryn.piquette@uni-koeln.de) with the information requested above.

Please circulate widely!


Second training (06.05.2015)

“Viral Texts and Technologies of Authorship” – Gastvortrag am 16.12.2014

Am Dienstag, dem 16. Dezember 2014 um 17:00 Uhr wird Prof. Ryan Cordell (Department of English, Northeastern University, Boston, MA) einen Gastvortrag mit dem Titel “Viral Texts and Technologies of Authorship” halten.

Details:
Zeit: Dienstag, 16.12.2014, 17:00 Uhr
RAUMÄNDERUNG: Seminarraum des Thomas-Instituts, Universitätsstr. 22, Erdgeschoss links
Anfahrt

Zu seinem Forschungsprojekt zu Zeitungsbeständen aus den USA des 19. Jahrhunderts, siehe http://viraltexts.org/
Persönliche Website: http://ryancordell.org/

Alle Interessenten sind herzlich eingeladen!

Abstract:
“Nothing but a newspaper can drop the same thought into a thousand minds at the same moment…”
—Alexis de Tocqueville, Democracy in America

Cordell will draw on the Viral Texts project at Northeastern University to demonstrate how computational methods such as text mining, mapping, and network analysis can illuminate nineteenth-century systems of circulation, reprinting, and remediation systemically and at scale. Cordell will demonstrate how this large-scale analysis—and the new corpus of popular texts it has unearthed—might shift our understanding of everyday reading, editing, and writing practices during the period, leading to a alternative notion of communal rather than individual authorship. Cordell will also show how these texts might, when considered at scale, allow us to expose lines of influence among nineteenth-century publications, leading to a more robust conception of the systems that underlay print culture in the period.

Neues Langzeitvorhaben am CCeH: Niklas Luhmann – Theorie als Passion

Das CCeH ist als Kooperationspartner an dem neuen Langzeitvorhaben der Nordrhein-Westfälischen Akademie der Wissenschaften und der Künste “Niklas Luhmann – Theorie als Passion” beteiligt.

In dem Projekt soll der Nachlass des Soziologen Niklas Luhmann wissenschaftlich erschlossen, aufbereitet und sowohl im Druck als auch in einem Online-Portal ediert werden. Im Zentrum steht dabei der berühmte, manchmal als “Theoriemaschine” bezeichnete Zettelkasten. Daneben sollen bisher unveröffentlichte Werke Luhmanns aus hinterlassenen Manuskripten ediert werden.

Niklas Luhmann – Sonntag (CC-BY-SA-3.0)

Das Projekt, in dem die Fakultät für Soziologie mit dem Archiv und der Bibliothek der Universität Bielefeld sowie dem Cologne Center for eHumanties (CCeH) kooperiert, startet in 2015, die Gesamtfördersumme beträgt 5.050.000 Euro für eine Laufzeit von 16 Jahren.

Das CCeH ist dabei als Partner für alle Digital Humanities-Belange zuständig. Diese reichen von der grundlegenden Datenmodellierung über die Arbeitsumgebungen, den Digitalisierungs-Workflow, die Datenkuration bis hin zu den technischen Systemen im Hintergrund, der Realisierung eines Hypertextsystems für die Präsentation bis hin zur Vorbereitung der zusätzlichen gedruckten Ausgaben. Das CCeH ist mit einer vollen Mitarbeiterstelle über die volle Laufzeit an dem Vorhaben beteiligt.

Mehr Informationen:

  1. Pressemitteilung der Akademie der Wissenschaften
  2. uni.aktuell – Meldung der Universität Bielefeld

Open Position at the CCeH: Software Developer

The Cologne Center for eHumanities (CCeH) at the University of Cologne (Germany) is offering a position for a

Digital Humanist / Software Developer
(3 years, TV-L 13, full-time with part-time option, starting 1 January 2015)

Tasks
Collaboration on different projects; among others an international EU-funded project aiming at providing access to archival material for academics and the public:
– implementation of open-source Web 2.0 features and tools
– usability of technical tools in the environment of digital archival material
– crowdsourcing tools for indexing and transcription on the basis of a web-based XML WYSIWYM
– gamification features
– development / enhancement / implementation of tools for image cropping, text image linking, image annotation (supported by tagging taxonomies, vocabularies and folksonomies)
– information enrichment (e.g. named entities) with authority files,

Required skills
– x-technologies (XML, XSLT, XQuery, XML-DB)
– web technologies (including deeper understanding of JavaScript)
– software development experience
– experience in distributed collaboration using git and issue tracking software
– dissemination & communication skills

Desirable skills
– additional programming languages (e.g. Java/C++, Ruby, Python, PHP)
– data and metadata standards in the Digital Humanities (CEI/TEI, EAD)
– digitization of cultural heritage objects (artifacts / images / texts)
– understanding humanities concepts and finding ways to realize them as technical solutions

A working knowledge / understanding of German should be acquired within 1 year.

Application Deadline: 17 November 2014

Applications should include a brief cover letter and a CV and may include links to projects. Applications must be sent electronically to info-cceh@uni-koeln.de.

For further information or in case of queries contact Dr. Patrick Sahle at info-cceh@uni-koeln.de.

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see PDF at Stellenwerk University of Cologne

CCeH-Mitgliederversammlung

Am Mittwoch, dem 5. November wird von 17 bis 19 Uhr die CCeH-Mitgliederversammlung stattfinden.

Ort: Alter Senatssaal, Hauptgebäude

Die vorläufige Tagesordnung sieht die folgende Punkte vor:

1. Begrüßung
2. Organisation und Personal
3. Akademie-Kooperation
4. Kooperationsprojekte
5. Interne Projekte
6. Datenzentrum
7. Lehre
8. Verschiedenes

Alle Mitglieder und an der Arbeit des CCeH interessierte Kolleginnen und Kollegen sind herzlich eingeladen.

Talk on Science and Theory in Prehistoric Studies

As part of the conference “Expanding Boundaries: Science and Theory in Prehistoric Studies — An open discussion between Prehistoric Egyptian/Nubian Studies and World Archaeology”, Dr Kathryn E. Piquette will give a talk on the imaging method Reflectance Transformation Imaging (RTI).

Title: Computational photography for robust documentation and analysis of protohistoric Egyptian visual culture.

Place: UCL Institute of Archaeology, London, UK
Date: 24-25 October 2014
Link: http://expandingboundaries.uk/

Abstract:
The types of image-based media used to research Late Predynastic Egyptian material culture has changed significantly over the past 15 years. Beyond the pervasive 2D digital image, 2D+ and 3D digital images are increasingly important to modern scholarly activity within pre- and protohistoric archaeology. In this talk I focus on Reflectance Transformation Imaging (RTI), a computational imaging method with manipulation techniques that significantly extend the capabilities of conventional digital photography. Examples from Late Predynastic visual culture illustrate the kinds of insight RTI provides into early image practices. Visualisation tools enable users to explore the micro-typography of an artefact surface and think through the complex sets of relationships that gave rise to the material expression of past symbolic meaning. While RTI provides relatively robust data concerning the reflectance of artefact surfaces, visual perception by the researcher/user constitutes a more emphatically interpretive act – a point often overlooked when deploying imagery in the reconstruction of prehistoric pasts in general. I argue that inasmuch as we concern ourselves with theoretical frameworks of interpretation for prehistoric imagery, we must also address this for the contemporary imagery of that evidence. Theoretical and practical awareness is required at several levels for rigorous yet reflexive use of digital image data, e.g. understanding of the technical underpinnings of hardware and software for capture, processing, and result use and dissemination. Dialogue between computer scientists, software developers and imaging specialists on the one hand, and academic users on the other, must therefore be strengthened.